Spoločnosť KOSIT a.s. zabezpečuje už niekoľko rokov počas zimnej sezóny údržbu verejných komunikácií od snehu či poľadovice. Táto údržba sa vykonáva v súlade s Operačným plánom zimnej údržby mesta Košice, ktorá už v minulom roku obsahovala novú zákonnú povinnosť a to rozšírenie zimnej údržby aj o ďalšie chodníkové komunikácie. Práve to značne navýšilo počet kilometrov, o ktoré sa spoločnosť počas zimného obdobia starala a čomu prispôsobila aj svoje technické a personálne vybavenie.
„V zmysle Operačného plánu zimnej údržby pre túto sezónu 2019/2020 a celkového počtu chodníkov a komunikácií v správe našej spoločnosti, plánujme nasadiť až 44 mechanizmov a 224 zamestnancov. V rámci obnovy vozového parku sme sa už v minulom roku sústredili na také vybavenie, ktoré zabezpečuje údržbu pre čo najprofesionálnejšie poskytované služby. Okrem už dnes bežného vybavenia, akými sú tzv. veľké sypače značky Mercedes a MAN a tzv. malé mechanizmy sypače-zametače TREMO a CITY – TREMO / KLB, sme v minulom roku pre potreby efektívnej údržby zakúpili aj bugíny Traxter či štvorkolku“ informoval Ing. Marián Christenko, generálny riaditeľ.
Všetky nové vozidlá spoločnosť KOSIT však využívala v maximálne možnej miere aj celoročne. Okrem použitia tejto techniky počas zimy išlo o podporné vozidlá pri likvidácii čiernych skládok či pri letnej údržbe komunikácií, zvozu odpadu počas aktivít upratovania v mestských častiach, alebo prevoz technológie pre ničenie buriny horúcou vodou.
Operačný plán zimnej údržby, ktorý je schválený mestom Košice, ukladá v prípade sneženia zmluvnú povinnosť prednostne zabezpečiť zjazdnosť a schodnosť komunikácií s najvyšším prioritným stupňom. Všetky komunikácie, o ktoré sa počas zimnej sezóny spoločnosť KOSIT bude strojným čistením starať, sú vyznačené v mape obslužnosti.
„V prvej vlne údržby, sa sústreďujú všetky činnosti najmä na hlavné ťahy a trasy liniek MHD. Výkon zimnej údržby sa na komunikácie s prioritným stupňom 2 a 3, teda bočné ulice, chodníky, schody, podchody a ďalšie, presúva až po vykonaní údržby komunikácií s prioritných stupňom 1. Nie je preto reálne možné, aby sme vykonali údržbu na všetkých spravovaných úsekoch naraz.” pokračuje Christenko.
Spoločnosť KOSIT v rámci svojej personálnej politiky, pre prácu počas zimnej sezóny, už niekoľko rokov nevyužíva služby brigádnických centier, či agentúr a v tomto roku tomu nebude inak. Najvhodnejších kandidátov, najmä pre pozíciu vodič skupiny C, preto hľadá niekoľko mesiacov už pred oficiálnym začiatkom zimnej údržby, ktorý je každoročne naplánovaný v termíne od 1.11. – 31.3. Keďže oproti minulým sezónam ide o násobné zvýšenie počtu zamestnancov, náborovú aktivitu spoločnosť začala netradične už v letnom období. Počas nej záujemcov o prácu informovala o možnostiach práce a benefitoch v spoločnosti, technike či vykonávaných službách a možnosti zamestnania sa aj po zimnej sezóne. O práci v spoločnosti sa mohli uchádzači dozvedieť viac aj prostredníctvom festivalu pracovných príležitostí Profesia Days v Košiciach, na ktorom sa KOSIT zúčastnil ako jeden z jej vystavovateľov.
Spoločnosť KOSIT na prácu v tomto zimnom období svojím zamestnancom zabezpečuje potrebné vybavenie pre prácu pri rôznych poveternostných podmienkach.
„Uvedomujeme si, že naši kolegovia pracujú často aj v mínusových teplotách, čím je ich práca značne sťažená. V posledných rokoch preto došlo k postupnej obmene zimného oblečenia zamestnancov, ktoré je kvalitnejšie a komfortnejšie. Chceme totiž, aby to posledné na čo by pri ich práci mysleli bolo, že im je zima. Súčasťou benefitov, ktoré ako zamestnanci získavajú, sú aj príplatky v prípade nadčasov, víkendových či nočných zmien a odmien naviac za kvalitne vykonanú prácu“ popisuje základné benefity zamestnancov Ing. Michal Hrabovský, riaditeľ divízie služieb.
KOSIT vzhľadom na svoje skúsenosti z minulých sezón, upravil procesy a činnosť tak, aby efektívne čelil prípadným nepredvídaným okolnostiam.
„V prípade napríklad kalamitnej situácie sa bude postupovať v zmysle OPZÚ 2019/2020, kde je presne určené, aký je počet techniky v pohotovosti, ako je potrebné postupovať, kto zabezpečí aký typ a druh techniky, koho kontaktovať a pod. Čo sa týka najkritickejších úsekov, je to individuálne. Záleží na počasí, či sa tvoria snehové jazyky, aký silný je vietor či stúpania a klesania trás MHD. Nakoľko naše vozidlá nemajú právo prednostnej jazdy, radi by sme požiadali všetkých vodičov, aby zodpovedne prispôsobili svoju jazdu a parkovanie voči našej práci a svojmu okoliu“ dopĺňa Christenko.
V súvislosti s priebehom zimnej sezóny očakáva spoločnosť aj zvýšený počet telefonátov na bezplatnú Zelenú linku a správ na sociálnych sieťach spoločnosti KOSIT.
„S akýmkoľvek podnetom sa môže občan obrátiť na naše bezplatné číslo 0800 156 748 a facebookovú stránku Za čistejšie Košice, ktoré sú občanom k dispozícií však aj celoročne. Úzko spolupracujeme aj s hlavným dispečingom Magistrátu mesta Košice, čím spoločne chceme v čo najväčšej miere prispieť k zmierňovaniu dopadu poveternostných podmienok a to najmä zabezpečením prejazdnosti ciest a schodnosti chodníkov v čo najkratšom možnom čase. O našich výkonoch a činnostiach budeme obyvateľov mesta, rovnako ako v minulom roku, informovať prostredníctvom našej facebookovej stránky a tiež krátkych vstupov pre lokálne médiá“, ozrejmuje M. Hrabovský.